Struisvogels, grotten en bezoek

22 januari 2011 - Knysna, Zuid-Afrika

Afgelopen zondag zijn we een dagje naar Oudtshoorn geweest, het mekka van de struisvogelhouderij in Zuid-Afrika. In het begin van de vorige eeuw was de struisvogelveer een mode verschijnsel en was het zeer lucratief om met deze beesten te fokken. Op een bepaald moment was 1 kg veren net zoveel waard als 1 kg goud. Maar met de komst van de auto was dit tijdperk ineens over aangezien de dames niet met deze veren in de auto pasten (ik verzin het niet). Nu worden de struisvogels gehouden voor drie doeleinden: de veren, het leer en het vlees. Op de boerderij die wij bezochten konden we struisvogels in alle soorten en maten bekijken. De eieren zijn enorm hard. Je kunt er met je volle gewicht op gaan staan zonder dat ze breken. Helaas werden er niet geracet die dag aangezien het te warm was. Boven de dertig graden kon er blijkbaar niet op struisvogels worden gereden. Al met al een leuk en informatief bezoek.

Daarna zijn we doorgereden naar de Cango grotten. Eerlijk gezegd had ik er niet zoveel van verwacht. De grotten van Han in Belgie zijn namelijk nat en koud. Maar dit was toch echt de moeite waard. De grotten van Cango zijn nagenoeg droog en zijn tot 1964 gebruikt als concertzaal. De grootste kamer kon zelfs 1500 mensen herbergen. Een imposante grot dus. Ik hoop dat dit een beetje op de foto’s over komt zo niet dan kunnen jullie altijd nog even kijken hier: http://www.cango-caves.co.za/index.php

Dan groot nieuws: we hebben een medereiziger voor twee weken: Sindy’s moeder Yvonne. Oma miste haar kleinzonen en was het weer in Nederland zat en heeft toen maar het vliegtuig gepakt naar Kaapstad. Afgelopen woensdagavond heeft Sindy haar opgehaald en sinds donderdagmiddag staat ze bij ons op de camping met haar eigen tentje. De jongens waren door het dolle heen want oma had uiteraard cadeautjes meegenomen.

We blijven hier in Knysna nog tot en met maandag. Daarna gaan we weer richting Kaapstad met vermoedelijk een stop in Hermanus.

Groeten van de reizigers

1. Alicia Oldenhof:
    22 januari 2011
    Oh - en is het veilig om zo in een tent te slapen daar? Geen kans op wilde dieren? Moest ik even aan denken toen ik keek naar de fotos. En die foto van Teyler en Wessel in de tent, zittend in hun stoelen, de video te bekijken - nou zo is het leven mooi! (: Doei.