Dubbel pech, illegaal, maar naar ons zin

4 februari 2011 - Noordhoek, Zuid-Afrika

Zo eindelijk weer eens een update. Dit keer eerst van Sindy.

Nou, daar kwam ze dan (mijn moeder) aan op het vliegveld in Kaapstad. Bepakt en bezakt, tassen vol met kado’s en lekkernijen. Het was erg fijn om haar weer te zien. Het was al laat dus maar snel een hotelletje gepakt. De volgende ochtend vroeg weer terug naar Aswin en de kinderen in Knysna. In Knysna aangekomen bleek dat mijn laptop niet was meegekomen. Helaas gestolen in het hotel. Balen dus. En daarmee ben ik ook de meeste e-mail adressen kwijt. Dus als jullie zo vriendelijk willen zijn om mij een mailtje te sturen, dan ben ik jullie erg dankbaar.

In Knysna hebben we allemaal leuke dingen gedaan, waaronder: een wildpark bezocht, naar het circus geweest, speeltuinen bezocht en natuurlijk geshopt. Na 5 dagen samen met Yvonne in Knysna te zijn geweest zijn we richting Kaapstad gereden. In Noordhoek om precies te zijn. Hier staan we nu op een camping/farm.

Aswin: helaas is daar vorige week zaterdagavond mijn mountainbike gestolen. Hoewel ik hem vast had gezet met een slot aan een hek. De dieven hebben ’s nachts het hek gesloopt en toen de fiets met slot en al meegenomen. Dus op zondag meteen naar de politie om aangifte te doen. De mensen naast ons op de camping vertelden dat ze een autoradio kwijt waren. Zij gingen ook aangifte doen. Achteraf gelogen aangezien zij hoogstwaarschijnlijk de fiets hebben gestolen. Terug op de camping waren ze ineens gevlogen. Toen we hun nummerbord aan de politie doorgaven bleek dat ze al eerder van diefstal waren beschuldigd. Maar zonder fiets heeft de politie geen bewijs.

Dus toen hadden we en geen laptop en geen fiets meer. En alles komt in drieën dus op maandagochtend bevonden we ons ook nog eens in een situatie waarin onze visa waren verlopen. Dit hadden we al wel aan zien komen maar het bleek allemaal iets ernstiger dan verwacht. Een dag te laat betekent direct een boete van 2500 rand per persoon. Met z’n vieren dus 10.000 rand = ruim 1000 euro. Het plan was om Zuid-Afrika via Namibië te verlaten maar door het bezoek van Yvonne was ons reisschema wat vertraagd. De diefstal van de fiets bleek nu ineens een goede reden waarom we het land niet op tijd hadden verlaten. Na ernstig aandringen bij de immigratiedienst op onze uitzonderlijke situatie werd er iemand vrijgemaakt om een spoedprocedure voor te bereiden. Na vele uren van papieren invullen bevonden we ons op maandagmiddag in de rechtbank bij de openbaar aanklager die vervolgens de boete ongedaan maakte en ons twee weken extra de tijd gaf om het land te verlaten. We zijn nu dus officieel illegaal hier met een bevel om het land uiterlijk 14 februari te verlaten.

Nu denken jullie waarschijnlijk wat een ellende allemaal, die komen vast regelrecht naar Nederland. Nou dan hebben jullie het mooi mis!

Want ondertussen hebben we wel mooie city-tour door Kaapstad gemaakt, heb ik een nieuwe fiets gekocht (Specialized Epic Comp), zijn we bij een concert van Lira in Kirstenbosch geweest, zijn we op de Tafelberg en weer bij het Aquarium en Kaap de Goede Hoop geweest en is het hier iedere dag 25 graden plus.

Op zondagavond brengen we Yvonne naar het vliegveld. De jongens gaan oma zeker missen maar veel tijd zullen ze daar niet voor hebben want op maandag gaat de reis verder naar het noorden: Namibie. Daar zullen we de komende 40 dagen rondtrekken alvorens weer terug te keren naar de Kaap waar op 27 maart mijn grootste uitdaging begint: 8 dagen mountainbiken.

De groeten van de reizigers!

Ps: Annet Last de groeten zijn overgekomen! De groeten terug en nogmaals bedankt voor alle service.

1. Niek Oldenhof:
    Mooi man!!!!
  2. sindy:
    hoi Niek, jij bent snel!
  3. Remko:
    4 februari 2011
    mmmm wat een verhaal. Mooi balen van de diefstal. Denk dat de nieuwe fiets 's nachts maar tussen jullie in moet komen te liggen. Wel net zo veilig ;-)
  4. Mariëlle:
    5 februari 2011
    Hallo Aswin en Sindy,

wat maken jullie toch een hoop mee! Het klinkt als een geweldige reis en tegenslagen horen daar nu eenmaal ook bij. Mooie gelegenheid om een gloednieuwe mountainbike aan te schaffen. Geniet nog van de laatste tijd in Zuid-Afrika en veel plezier vast in Namibië; wordt vast ook super!

liefs Mariëlle en Francis
  5. Cynthia:
    5 februari 2011
    Ha die wereldreizigers. Maar even zo, want sms komt geloof ik niet altijd door (of wel 100 x is mijn ervaring in ZA). Zo te lezen en te zien hebben jullie het nog steeds fantastisch en laten jullie zien dat zo'n onderneming dus ook best met kids kan! Geniet nog maar lekker van die warmte. Hier is het weer echt Hollands. En proefschrift is echt bijna klaar voor drukken, maar nog geen datum. Zal wel ergens in juni worden, dus ben je erbij, of misschien inmiddels alweer gevlogen ... ;-) Liefs, Cyn en Geert
  6. WOUTJE EN GEERT:
    6 februari 2011
    PRACHTIGE VERHALEN, SINDY JE MOET WEL VOORZICHTIGER ZIJN ALS JE MOM ER IS HOOR, NIET TE VEEL GEZELLIGHEID EN KLETSEN MET HAAR...........DAT KOST JE EEN LAPTOP. S'AVONDS NIET TE VEEL WIJN WANT DAT KOST JE EEN FIETS ASWIN............TJONGE WAT ZO'N MOEDER AL NIET TEWEEG KAN BRENGEN. LIEFS WW
  7. Hilde:
    6 februari 2011
    Hallo Sindy, Aswin en de kinderen, wat een verhalen weer! Heel erg vervelend van laptop en fiets. Fijn dat jullie zoveel zin in de rest van de reis hebben! Geniet ervan! Tyler en Wessel, jullie krijgen de groeten van kameel! Michel en Hilde
  8. iwan:
    6 februari 2011
    Ha familie! Klinkt weer als 1 groot spektakel met leuke en minder leuke momenten. Aswin, weet je zeker dat je niet gewoon een nieuwe mountainbike wilde :-) ? Geniet nog lekker daar en ben benieuwd naar de Nambibie foto's die komen gaan (waar nog veel meer dieren te zien zijn dan in ZA). Hier alles nog rustig, M is wel 5 d. over tijd, dus binnenkort hebben jullie er een neefje of nichtje bij :-) Gr. van ons!
  9. Annet Last:
    8 februari 2011
    Ha ha.... leuk hoor, bedankt!! Ik volg jullie uiteraard met veel belangstelling en ook wel met een beetje jaloezie;-)!!! Wat geweldig deze reis van jullie!! Geniet ervan...en ach die pech weegt niet op tegen de ervaring van deze reis!!
    Groetjes, Annet Last
  10. Michiel:
    9 februari 2011
    Ha stelletje illegalen!
    maar mooi dat het nog gezellig is!
    ik snap dat je meteen een nieuwe fiets hebt gekocht Aswin, heb namelijk de etappe's even bekeken op de website, en dat vergt inderdaad enige training, succes!
  11. Ewout Schurink:
    18 februari 2011
    Jullie blijven echte avonturiers!
    Komt zeker door Ethiopië, dat jullie dit goed kunnen handelen, is niet mis wat jullie allemaal meemaken!
    Geniet er nog even flink van, de tijd gaat sneller dan je denk!
  12. sybren miedema:
    27 februari 2011
    weer even bijgelezen, jullie halen er uit wat er in zit, die reis! chapeau! groot gelijk, blijf verwonderen en genieten, het is een volkomen andere wereld daar, avontuur met verrassingen!

benieuwd naar de volgende etappes, hier alles o.k., saluut!