Spitzkoppen en Etosha

9 maart 2011 - Tsumeb, Namibië

Vanuit Swakopmund zijn we naar de Spitzkoppen bergen gereden. Op de foto’s is duidelijk te zien waarom deze zo worden genoemd. Naast de mooie steile rotspartijen zijn er ook oude rotstekeningen van de San-mensen (Hottentotten) te zien. De campsite was net zo groot als heel het gebergte. Je mocht je tent gewoon overal neerzetten. Stromend water en elektriciteit waren er niet. Her en der was een ‘toilet’ neergezet. Wij stonden vlakbij een rockpool, een uitgesleten natuurlijk badje met daarin veel kikkervisjes waar de jongens bijna de hele dag druk mee zijn geweest.

Na twee nachten zijn we doorgereden naar Etosha National Park. Daar hebben we eerst 4 nachten buiten het park gestaan bij de Toshari-lodge. (in het park kamperen is namelijk nogal duur en fietsen is ook wat lastig tussen alle leeuwen.

Etosha National Park maakt onderdeel uit van de Okavango Delta. Dit is een grote vlakte die in de regentijd wordt gevuld met regenwater uit Angola. De rest van het jaar blijft het zo goed als droog en droogt het water langzaamaan weer op. Een groot deel van het Park bestaat uit een grote droge vlakte (pan) waar niets groeit.

In totaal zijn we vier dagen en 2 nachten in het park geweest. Het heeft de afgelopen weken erg veel geregend dus er is water in overvloed. Men zegt dat veel dieren zich daarom niet laten zien. Toch hebben wij gespot:

Dag_1: Bij binnenkomst direct een leeuwin en een jakhals, verder veel zebra’s, gemsbokken, red hartebeest, giraffes, struisvogels, een wild zwijn, een schildpad, steenbokken, Damara dik-dik, blue hartebeest, black faced impala’s, veel springbokken, stokstaartjes, vele soorten vogels waaronder de secretarisvogel en bij het verlaten van het park nog een civet en een mannetjesleeuw.

Dag_2: De dag begon goed met red hartebeest, giraffes en een monitor lizard. Daarna de hele dag bijna niets. We zijn dus maar gaan zwemmen aangezien het ook erg warm was. Om een uur of zes zijn we nog een rondje gaan rijden en bij een watergat stonden we opeens oog in oog met 7 leeuwen. Een moeder met zes grote jongen. Iets verderop konden we prachtige foto’s nemen van een groepje giraffes. s’ Avonds nog een uurtje bij de waterhole bij de camping gezeten maar helaas geen dieren gezien.

Dag_3: Van Halali naar Namutomi gereden en niet al te veel dieren gezien. Wel wat kudu’s en afrikaanse elanden. Ook 100 gieren en twee jakhalzen op een wildebeest-kadaver.

Dag_4: Eindelijk een neushoorn gezien.

Etosha is een bijzonder mooi park met afwisselende landschappen. Het was nu erg groen dus was het lastig veel verschillende dieren te zien. Graag hadden we het park in de droge tijd willen zien die zo kenmerkend is voor het park. Maar goed, je kunt niet alles hebben.

Momenteel verblijven we in Tsumeb, zo’n 100 km ten zuiden van de oostelijke ingang van het Etosha park. We staan op een mooie camping met een heus 50-meter zwembad. Daar zijn er kennelijk maar twee van in heel Namibië.

Slecht nieuws over de Cape-Epic: mijn partner Guy Symondson is in Ethiopië gevallen met zijn mountainbike en heeft een gescheurde rugwervel en is daarmee uitgeschakeld voor de race. Enorm balen voor Guy dus. Ik zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een nieuwe partner. Mocht er iemand nog staan te springen om 700 km in 8 dagen te fietsen, laat het me aub dan zo snel mogelijk weten. De race begint op 27 maart.

De komende weken gaan we via Botswana naar Johannesburg en dan door naar Kaapstad.

Groeten van de reizigers

1. Gé Mulder:
    12 maart 2011
    Hallo vakantiegangers. Wat leuk om jullie verhaal te volgen.
    Dat je zomaar oog in oog staat met de leeuwen is wel heel bizar.
    Als ik een vreemde hond tegen kom, loop ik er met een boog omheen, laat staan een leeuw. Mooie foto`s van jullie. En Teyler, wat hebben jullie veel kikkervisjes gevangen zeg? Wat goed van jullie. Nog een hele fijne tijd samen, en Aswin heel veel succes met de lange fietstocht. Hopelijk is er nog iemand die met je mee fietst. Groetjes uut Zwolle. Gè en Riek.