Drie landen in 1 dag en terug in Kaapstad

19 maart 2011 - Noordhoek, Zuid-Afrika

Dank voor de overweldigende reacties na mijn oproep voor een nieuwe fietspartner. Helaas is er in NL niemand zo gek. Maar gelukkig lijkt het erop dat we hier iemand hebben gevonden. Er heeft zich althans iemand gemeld die wel interesse heeft om te fietsen. Ik hoop dat we het snel rond kunnen maken en nog een of twee keer samen kunnen fietsen. De race start dus op zondag 27 maart met een proloog in Kaapstad. We starten als 296-ste team om 09:09:15. De eerste en de laatste dag worden hier live uitgezonden op Supersport.

Dan nu de reis. Na een aantal dagen in Tsumeb zijn we zo snel mogelijk doorgereden naar Johannesburg. Botswana hebben we exact zo’n 10 uur kunnen bewonderen. Veel was er overigens niet te zien aangezien we dwars door de Khalahari-woestijn reden. Het was opmerkelijk groen door de vele regen van de laatste maanden. In 1 dag tijd reden we dus van Namibië door Botswana naar Zuid-Afrika. Gelukkig kregen we bij de Zuid-Afrikaanse grens weer 90 dagen dus visum problemen hoeven we nu niet meer te verwachten.

Terug in Johannesburg wilden we graag weer bij Helga overnachten maar haar B&B zat vol. Gelukkig konden we vlak in de buurt een ander guesthouse vinden en zaten we toch op ons vertrouwde stekje in J’burg. De reden om naar Johannesburg te gaan was de auto: die wilden we namelijk graag op tijd verkopen. En dat is gelukt. De mensen die in November ons de auto hebben verkocht hebben hem nu weer terug gekocht tegen een goede prijs. We kunnen er nu nog een maand gebruik van maken. Een zorg minder dus.

Afgelopen donderdag zijn we in twee dagen van Johannesburg naar Kaapstad gereden. Eerst wilden we nog stoppen in Kimberley om het grootste door mensen gegraven gat in de grond te bekijken maar de campsites zagen er daar niet erg veilig uit. Sinds gistermiddag zijn we weer terug op de camping in Noordhoek, bij Chris en Ria. Het was vandaag erg warm: 35 graden.

Vandaag sinds een week weer eens gefietst. Spaak en versnelling kapot. Gelukkig een goede fietsenmaker gevonden dichtbij in Fishhoek. Dinsdag krijgt de fiets dinsdag een laatste grote beurt en zaterdag begint de Cape Epic met het inschrijven bij de Waterfront in Kaapstad.

Ben er nu wel klaar voor (hoop ik). Heb 2895 km gefietst waarvan ongeveer 1/3 op asfalt, 1/3 op mountainbike paden en 1/3 op gravel (vooral in Namibië). Tijdens deze afstand heb ik 48.608 meter geklommen. Dat is grofweg 45 keer Alpe DHuez.

Volgende week een laatste update voordat de race begint.

Groeten van de reizigers

1. Jorine:
    19 maart 2011
    Wow, Aswin, lijkt wel of je aan de olympische spelen hebt meegdaan met die km in je benen. Zijn je kuiten al ballonen?
    Jammer dat de auto niet mee naar Ned kan in een container!
    Hier begint de lente, vandaag lekker in de tuin gevroed.
    Als je in ZA nog leuke plantjes,vruchten in zaadvorm vind in zakjes. Dan zijn ze welkom in onze tuin. Dan laat ik voor ieder plantje ook 1 voor jullie groeien!
    Dikke kussen
  2. Gé Mulder:
    19 maart 2011
    Hey hallo fam. endeman.
    De tijd vliegt voorbij daar lijkt het wel.
    Voor je het weet zijn jullie zo weer terug in Nederland hè?
    Maar eerst nog de grote fietstocht, zo te horen genoeg
    getraind. Wel heel spannend allemaal. Heel veel succes Aswin,
    en hoop dat je nog een paar keer met je nieuwe fietsmaat kunt trainen. Groetjes daar. Gè en Riek
  3. Niek Oldenhof:
    20 maart 2011
    Succes met de race!!!! Aan de voorbereiding kan het niet liggen lijkt me....wat een kilometers!! Zorg dat je genoeg eet en drinkt.....ik kwam na 18 mile van de 26.2 mile de man met de hamer tegen en ik kan je verzekeren dat is geen aardige kerel....had niet genoeg gegeten en gedronken vroeg in de race! Heel veel sportief succes en ik hoop dat de fiets heel blijft!
    Take care,
    Niek, Alicia, Vienna, Carly and Milena
  4. Hilde:
    Hoi!

vanuit Ethiopie heel veel succes en plezier met de race gewenst!

Groeten,

Michel en Hilde
  5. Gé Mulder:
    Hallo Aswin
    Ik ben een beetje saloers op je ik had dit ook graag gedaan, maar ik denk dat ik dit niet meer moet doen. Ik wens je erg veel succes volgende week met de wedstrijd. Ik hoop dat we als je terug bent in nederland weer een keer samen kunnen fietsen. Nogmaals veel succes, en pas goed op je zelf.

Groetjes Riek & Gé
  6. wendy, jeroen, rens, wiep & anouk:
    21 maart 2011
    Hey Aswin,

Nog 7 dagen.

De kilometers in de benen en daar zal het niet aan liggen. Er zal een zwaar beroep op je moraal worden gedaan. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat je de knop kan omzetten op die momenten dat je nodig hebt. Ik zal aan je denken en wens je en ook je teammaat alle succes! Ben je te volgen op de site tijdens de race? De man met de hamer kom ik ook nog wel tegen op de Rotterdammarathon van 10 april as.

Groetjes!
    Jeroen
  7. Remko:
    23 maart 2011
    He Topper ,

Ik heb me eens even ingelezen in de Cape Epic. Dat liegt er niet om!!! Lijkt me een hele mooie maar tegelijk giga zware wedstrijd. De meters die je tot dusver gemaakt hebt, zullen je goed van pas komen. Qua voorbereiding scoor je goed als ik het vergelijk met wat ik onlangs op diverse forums heb gelezen. Ben dan ook erg benieuwd hoe je het gaat ervaren. Is er nog een stage in het bijzonder waar je tegenop ziet? Heel veel succes!!!! Groet,
    Remko
  8. Martijn Endeman:
    23 maart 2011
    Good luck!!

Laat even weten wanneer je weer beschikbaar bent voor neven- en nichtendag. Kunnen we misschien in Putten of omgeving wat inplannen??

Gr. Martijn en de rest v/d familie
  9. rianne:
    25 maart 2011
    Zo, wat een toestand, maar gelukkig dat je zondag lekker van start gaat. Daar heb je lang naar toe ge eh.. fietst!!
    Heeel veel succes, geniet een beetje van je mooie stoere fietstocht. Succes, ik probeer het een beetje te volgen, leuk.

Veel groetjes rianne (vandaag weer voor het eerst buiten gefietst, heerlijk vlak, haha)