Praia do Xai-Xai

3 december 2010 - Komatipoort, Zuid-Afrika

Afgelopen zaterdagochtend hebben we Komatipoort verlaten en zijn we bij Lebombo de grens over gestoken naar Mozambique. Bestemming: Praia do Xai-Xai, een kustplaats ruim 200 km boven Maputo, de hoofdstad van Mozambique. In totaal was de rit ongeveer 400 km. Daar hebben we bijna 8 uur over gedaan. Voor de grens stond al een file van ruim een uur. Het verkrijgen van de juiste documenten en visa duurde ruim 1,5 uur en in Maputo hebben we ook nog een uur vast gestaan. En dat alles bij een temperatuur van ruim 35 graden. Lang leve de airco!

De visa waren duur. Ruim 50 euro per persoon. Maar goed, we waren al onderweg dus omkeren was geen optie meer. Uiteindelijk kwamen we net voor het donker aan in Praia do Xai-Xai. De eerste indruk was niet goed. Vervallen huizen en hotels, slechte wegen en een drukkende warmte. Maar het was een lange dag en we waren het reizen allemaal zat. Vanaf de grensovergang tot aan Praia do Xai-Xai zijn we 9 politiecontroles gepasseerd. Slechts 1 keer werden we gestopt. Het Nederlandse rijbewijs was ok. De politie staat er hier om bekend op deze wijze wat bij te verdienen.

De eerste nacht hebben we geslapen bij Lance en Lisa. Twee Zuid-Afrikanen die hier zojuist een bar hadden geopend aan het strand en ook een huis verhuurden. Ze richten zich op sportvissers uit Zuid-Afrika. Hoewel het huis groot genoeg was (je kon je hengel rechtop kwijt in de huiskamer), zijn we de tweede dag toch verhuisd naar een villapark iets verderop. ‘s Avonds in de bar bij Lance en Lisa ontmoetten we namelijk een man, Stefan, die een resort aan het bouwen is iets verderop. Van hem hebben we een groot huis kunnen huren met zwembadje, airco en prachtig uitzicht op zee. Omdat het nog geen echt vakantieseizoen is hier, konden we een redelijke prijs bedingen voor vijf nachten.

De afgelopen dagen hebben we dus heerlijk kunnen relaxen. Beetje hardlopen, zwemmen, luieren, Tv-kijken, BBQ-en en slapen. Iedere dag verse vis of garnalen op de BBQ en de bakker kwam aan huis. Echt vakantie dus. Het weer was perfect. Na twee warme dagen, zaterdag en zondag was het maandag bewolkt nat en veel frisser. Dinsdag woensdag en donderdag waren weer heerlijk zonnig en warm. Het strand is mooi. De oceaan brengt grote golven die stuk slaan op een natuurlijk rif dat zo’n 100 meter van het strand ligt. Daarachter ligt een lagune waar je dus lekker kunt zwemmen zonder al te veel last te hebben van de hoge golven.

Van het echte Mozambique hebben we niet zoveel meegekregen. Maar het oogt vrij armoedig en doet in veel opzichten denken aan Ethiopië. Toch werken de mensen hier harder en lijken ze wat meer geciviliseerd. Hoewel Praia de Xai-Xai niet de populaire kustplaats is gebleken die we voor ogen hadden, hebben we ons hier prima een kleine week vermaakt.

Vandaag zijn we terug gereden naar Komatipoort en verblijven we weer bij de Crcodile-River-lodge. Het passeren van de grens ging nu een stuk makkelijker. Morgen rijden we terug naar Johannesburg waar we wederom bij Helga gaan logeren voor een paar nachten. Op zondag vieren we bij haar Sinterklaas. Ze heeft een heus feest georganiseerd. Op maandag komen mijn (Aswins) ouders aan in Johannesburg. Zij reizen met ons mee tot aan Kaapstad. We zien er naar uit om ze weer te zien. De laatste keer was immers in mei van dit jaar.

Dank voor alle leuke reacties op de site!

Groeten,

De reizigers

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anke:
    4 december 2010
    Heeee vakantiegangers,
    Vooral de zee in Mozambique spreekt me heel erg aan!!!! Daar moeten we ook maar eens een bedrijf beginnen! En dan aan het eind van de dag lekker afkoelen in zee!!!!! Nou ja, maar niet te veel wegdromen! Vanmiddag gaan we sinterklaas verwelkomen hier, en het schijnt dat hij morgen hier in Addis nog langs komt met wat kadoos!
    Verder alles goed. Marc heeft nog maar 1 hindernis te nemen en dan is het geregeld: dan mag hij met zijn motor Ethiopie uit en weer in! (als het goed is....)
    Veel plezier met het sinterklaasfeest en de reis met Aswin's ouders! En geef de jongens een dikke knuffel van ons! Anke
  2. Martijn Endeman:
    4 december 2010
    Hallo reizigers,

wat een mooie avontuurlijk tocht wordt het!!

Alvast veel plezier gewenst met Joke en Hans!

Bij ons alles goed, ook druk met sinterklaas.

Gr. Martijn & Cilly, Linde & Mirte Endeman
  3. WOUTJE EN GEERT:
    5 december 2010
    LIEF VIERTAL
    JA, SOMS HEB JE EEN HEEL ANDER IDEE DAN DE WERKELIJKHEID, ZO'N PLEK VALT DAN VIES TEGEN! GOED DAT JULLIE ER TOCH 5 FIJNE DAGEN VAN HEBBEN GEMAAKT INPLAATS VAN VERZINKEN IN JE EIGEN ONGENOEGEN! MIJN ERVARING HEEFT ME GELEERD DAT ER MEESTAL IETS BIJZONDERS VOORT KOMT UIT EEN 'HINDERNIS'. SOMS ONTMOET JE OPEENS LEUKE MENSEN DIE JE WEER EEN LEUK ADRESJE GEVEN OF EEN BIJZONDERE ERVARING, ERG LEUK OM JULLIE REIS EEN BEETJE MEE TE BELEVEN, LIEVE KNUFFEL VAN GEERT EN WOUTJE
  4. iwan:
    6 december 2010
    Ha familie,

Het wordt een beetje standaard, maar tjsa, het klinkt wederom fantastisch! Erg leuk om jullie zo te blijven volgen, hoewel het wel vaak gevoelens van jaloezie opwekt.... Aan de andere kant: die garnalen zullen je nu ook wel de neus uitkomen en je zult vast snakken naar snert, balkenbrij, en een boterham met (pinda)kaas.... :-).... Enjoy de reis en geniet van je fam. met paps en mams erbij! Greetz uut Zwollywood. Iwan en fam.
  5. dini kosse:
    7 december 2010
    hoi fam.
    het is iedere keer weer spannend waar jullie terecht komen.
    gelukkig komt het steeds weer goed en zien jullie heel veel van de wereld. Wij hebben 6 dec. nog geprobeerd om Hans en Joke goeie reis te wensen,maar ze waren al vertrokken. alsnog heel veel plezier met z,n allen en een mooie vakantie .
    groeten van Herman en Dini