Krugerpark

26 november 2010 - Komatipoort, Zuid-Afrika

Helaas is de pallet uit Ethiopie afgelopen zondag niet aangekomen. Dus zijn we maar zonder tent en andere spullen vertrokken richting Krugerpark. Er was nog wel een groot fietsevenement in Johannesburg waar maar liefst 25.000 mensen aan meededen. Helaas zitten mijn fietsschoenen ook op de pallet dus moest ik toekijken.

We zijn maandag vertrokken naar Phalaborwa. Dit is de ingang ten westen van het Krugerpark dat op ongeveer 6 uur rijden van Johannesburg ligt. De volgende ochtend zijn we het park ingereden. We hadden van tevoren al een wilcard gekocht waarmee je voor 700 rand (ongeveer 75 euro) de meeste nationale parken van Zuid-Afrika kunt bezoeken. Na ongeveer 1 uur zag Teyler de eerste olifant. Daarnaast nog veel andere dieren zoals waterbuffels, giraffen, zebra’s, kudu’s, wildebeest en warthogs. Het was warm (34 graden) dus aan het einde van de middag hebben we nog heerlijk gezwommen in kamp Letaba waar we de eerste nacht in een tent verbleven.

De tweede dag (woensdag) hadden we veel geluk want toen zagen we een luipaard in een boom. Hij lag een wild zwijn op te eten. We waren net op tijd want na twee minuten sprong hij uit de boom en sprintte weg. Onder de boom zaten enkele hyena’s te wachten op vallend vlees. Het was deze dag een stuk frisser, veel bewolking en af en toe wat druppels regen. Verder veel andere dieren gezien zoals struisvogels, olifanten, reedbuck en waterbuck. Na een lange dag in de auto waren we aardig uitgekeken toen we net voor we in Pretoriuskop aankwamen, nog vier zwarte neushoorns zagen. Een mooie afsluiter.

In Pretoriuskop zijn we twee nachten gebleven. De derde dag (donderdag) was iets minder succesvol qua wild spotten maar aan het einde van de dag hadden we toch nog een aardig lijstje bij elkaar gespot waaronder een honeybadger en wat nijlpaarden.

Vandaag (vrijdag) was een topdag. Eerst zagen we al twee neushoorns, veel olifanten, giraffes, kudu’s, zebra’s en warthogs. Toen vertelde iemand ons onderweg dat er 10 km verderop een groep leeuwen een waterbuffel hadden gepakt en deze vlak langs de weg lagen op te vreten. Daar aangekomen stonden er al veel auto’s, maar we konden er nog net tussen om te zien hoe de mannetjes leeuw als eerste begon te vreten. Hij trok de waterbuffel helemaal alleen onder een boom zodat hij mooi in de schaduw kon gaan vreten. De vrouwtjes en een paar andere mannetjes lagen 20 meter verderop onder een boom te wachten. Net toen hij wilde beginnen kwam er echter een kudde olifanten aangewandeld. Toen ze doorkregen dat er leeuwen in de buurt waren, brak de pleuris uit. Luid trompetterend werden de leeuwen verjaagd. Een prachtig schouwspel. Het duurde ongeveer een kwartier voordat de leeuwen terug durfden te komen. Enkele leeuwen lagen onder de bomen vlakbij de auto’s. Vandaar dat we een parchtige close-up foto konden nemen van een mannetje.

Onderweg naar de uitgang bij Crocodile-bridge zagen we nog weer een neushoorn. Beter konden we het de afgelopen dagen dus niet treffen. Alle ‘Big 5’ (leeuw, olifant, neushoorn, luipaard en waterbuffel) gespot in vier dagen. Waarvan 4 zelfs op de laatste dag in twee uur tijd. Daarnaast enorm genoten van de prachtige natuur, de rust, de vogels en de landschappen.

Nu verblijven we net buiten het Krugerpark in Komatipoort. We hebben een mooie lodge gevonden met uitkijk op het Krugerpark, een veranda, een zwembad en wireless internet. We hebben net heerlijk geBBQ-ed terwijl we de nijlpaarden en de kudu’s ver beneden ons konden zien bij de rivier. Morgen (zaterdag) gaan we de grens over naar Mozambique. Waarschijnlijk zullen we een dag of zes verblijven aan de kust in Xai-Xia. Even bijkomen van al dat gereis, haha.

Groeten van de reizigers

Ps, hier nog een lesje Afrkaans: