Klaar voor vertrek

20 november 2010 - Johannesburg, Zuid-Afrika

We zijn zo goed als klaar voor onze echte kampeerreis door zuidelijk Afrika. Terwijl ik dit schrijf is het eigenlijk alleen nog wachten op de pallet uit Ethiopie. Die is al drie keer vertraagd. Hij wordt vanavond (zaterdag) als het mee zit alsnog verstuurd en komt morgenvroeg aan op het vliegveld. De hele week zijn we druk bezig geweest met het regelen van de auto-verzekering, het inbouwen van een trackingsysteem, het krijgen vaccinaties en het kopen van kampeer- en andere spullen.

Sinds dinsdag rijden we in de nieuwe auto. En dat rijdt perfect. Het is een ruime auto, niet al te snel, maar je bent goed zichtbaar op de weg. De vorige eigenaar heeft ons een zij-zonnescherm en een ladesysteem geleend die we bij hem thuis er op konden installeren. Hij bleek ook samen met zijn buren een kleine game-farm (wildpark) te hebben. Daar zagen we dus onze eerste giraffes en zebra’s.

Verder zijn we afgelopen zondag met Helga naar Maropeng geweest, de wieg van de menselijke beschaving. Het was een soort informatiecentrum over het ontstaan van de mensheid en de evolutie. Interessant om te zien en ook leuk voor de jongens omdat het een interactief gebeuren was. Ze konden dus overal aan zitten zonder iets kapot te maken. Meest bijzondere stuk was Mrs Ples, een twee miljoen jaar oud skelet van een mensachtige die ze daar in de buurt hebben gevonden. Mrs Ples was ongeveer net zo groot als Teyler (1m).

Vandaag zijn we met de jongens naar het Lion and Rhino-park geweest in de buurt van Johannesburg. Een park van 1200 hectare waar veel witte leeuwen worden gefokt. Vooral het voeren van de leeuwen (wat eens per week gebeurt) was indrukwekkend. Op het menu stond vandaag een paard. Dit (reeds dode) dier werd van achter op een auto op een voerplek gekieperd waarbij er een stalen ketting om de achterpoot van het paard zat die werd bevestigd aan een ijzeren paal zodat de leeuwen het beest niet weg konden slepen en het dus ter plekke op moesten eten. Vervolgens kon je er met je auto omheen rijden. De leeuwen liepen zelfs tussen de auto’s door. Bij het fokcentrum kon je met jonge welpjes op de foto. Heel toeristisch maar het levert natuurlijk wel leuke plaatjes op, dus konden we het niet laten.

Hopelijk komt de pallet dus morgen aan en kunnen we de laatste spullen inpakken. Maandagochtend gaan we dan richting het Krugerpark.

Werkse alvast allemaal……

De reizigers

1. Niek Oldenhof:
    20 november 2010
    Klinkt onwijs gaaf allemaal!!!! Heel veel plezier op jullie reis en we kunnen niet wachten om meer foto's te zien. Take care.
  2. Gé Mulder:
    20 november 2010
    Wat leuk om dit zo te lezen, jullie zullen nog heel wat tegenkomen. Een hele ervaring zo met het hele gezin.
    Super gaaf hoor. Geniet samen van deze bijzondere reis.
    Wij blijven het op site volgen hoor?
    Groetjes uit Zwolle. Ge en Riek
  3. rob:
    21 november 2010
    mooie plannen, lichtelijk jaloers zijn we wel. geniet maar van dat mooie land. hebben jullie een reisplan, waar jullie heen willen? tip; noord-west lkant, grens met namibie. de omgeving van noordoewer. of mc gregor, noord-oosten v kaapstad. je hebt dara gewelidge mooie passen om overheen te trekken en mooienomgeving.meer tips? laat maar weten.

veel plezier, rob, elvia en kids
  4. rob:
    21 november 2010
    ah....ik zie nu jullie route. idd, langs springbok ri namibie en dan kun je idd langs noordoewer rijden. leuk om te kayakken nl. een absolute must is natuurlijk sossusvlei in zuid west namibie (zandduinen). swakopmund moet je gezoen hebben. is dan zomer dus lekker om daar te zijn. alleen zeewater is nogal koud. gaan jullie vanaf windhoek naar Maun via ghanzi in botswana of via de caprivi? als jullie nu via ghanzi rijden, zou je kunnen stoppen in d'kar (40 kn ten noorden v ghanzi) waar elvia en ik elkaar hebben ontmoet. ten zuiden v durban is port st john;s een erg leuk, klein plaatsje aan d kust. durban vind ik zelf wat tricky nl. natuurlijk walvissen kijken in hermanus bay...
  5. johnnie:
    Hoi famillie,

Leuke foto's en mooi om te zien dat de stress van de gezichten af gaat en naarmate de reis begint de ontspanning toeneemt.
    Ik zag Ashwin druk met een boormachine in de weer en ik ben blij dat hij zijn klusboek ernaast heeft gelegd, anders had dit klus avontuur nog wel eens slecht af kunnen lopen!! hahaha..
    Geniet ervan luitjes en laar Ethiopie lkker achter je..!

xxx Jullie lieve zwager Jopie
  6. Carola:
    24 november 2010
    Hoi Sindy, Aswin, Wessel en Teyler,

Ik kreeg vandaag een mailtje van Don (de amerikaan uit awassa) dat Hanna de baan heeft gekregen!!!
    Ik weet niet of sindy hetzelfde mailadres nog heeft, maar dacht dat jullie dit wel graag wilden weten!

Wat een onwijs mooie verhalen allemaal!!
    Echt super dat de rondreis bijna gaat beginnen!

Stephan en ik zijn afgelopen vrijdag in ondertrouw gegaan en gaan 16 december een geregistreerd partnerschap aan. Carola zal dan ook Vriend gaan heten, dus het wordt allemaal wel serieus haha!

Heel erg veel plezier nog daar!!!

Groetjes Stephan en Carola