Helga en de Defender

14 november 2010 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Mooie titel toch? Zou zo een spannend boek kunnen zijn. Helga is in ieder geval wel onze heldin. Vorige week leken we twee goede opties te hebben wat betreft auto’s: een koopauto en een huurauto. Beide deals bleken echter niet haalbaar. De eerste aangezien ons bod te laag was en de medewerking wat stroef verliep, de tweede aangezien de auto was gefinancierd door de bank en dat er daardoor eigenlijk geen verzekering viel af te sluiten door de eigenaar voor ‘third-party drivers’. Lang verhaal, zal jullie de details besparen.

Dus afgelopen donderdagochtend stonden we weer met lege handen. Dus maar weer op autotrader gekeken. Er stond gelukkig een mooie auto te koop in Pretoria bij een dealer en die hebben we gekocht. Een Landrover Defender 110 met maar 63.000 km op de teller. De verkoper bracht ons in contact met de vorige eigenaren, een wat ouder stel die veel hadden gereisd in Afrika. We mochten wel even langs komen want de roofrack stond nog bij hen en moest toch nog worden opgehaald. Daar aangekomen bleek hij ook nog een ladesysteem te hebben en een zijzonnescherm die hij wel wilde verhuren en installeren. Nu zijn we dus ineens klaar omdat de auto zo goed als compleet is. (dual-battery, bulbar, roofrack, long-range diesel tank, winch, awning, extra watertank, side step, ladder, drawersystem). Het enige dat nog mist is een koelkast en een fietsendrager. De koelkast hebben we inmiddels aangeschaft bij de MAKRO samen met wat andere kampeerspullen. We mochten het pasje van Helga lenen (heldin_1).

Afgelopen vrijdag op pad geweest om de auto registreren. Dat bleek een tegenvaller. Zal jullie de details wederom besparen maar laten we het er maar op houden dat onze visa dit niet toestaan. Helga wil echter wel de auto op haar naam laten schrijven (heldin_2). Ze loopt daarmee wel een risico aangezien ook alle eventuele verkeersovertredingen op haar naam komen te staan. In Zuid-Afrika werken ze met een puntensysteem dus bij te veel strafpunten raak je je rijbewijs kwijt. We zijn haar dus erg dankbaar dat ze dit risico wilt nemen.

De pallet uit Ethiopië is een ander verhaal. Die staat dus nog steeds in Addis Ababa. Het forwarding bedrijf Green Logistics blijkt een stel amateurs eerste klas. Hopelijk komt de pallet nu wel snel want het ziet er naar uit dat we dinsdag of woensdag kunnen gaan rijden.

We logeren nu dus weer bij Helga. Na twee nachten in Hartebeespoort hadden we het wel gezien aangezien we nog veel in Johannesburg moesten zijn voor het regelen van de auto. Helga gaf ons een flinke korting op de kamerprijs (heldin_3) met behoud van ontbijt, wassen, zwemmen en raad en advies. Dus mocht iemand ooit een goed adres zoeken in Johannesburg dan kunnen jullie waarschijnlijk wel begrijpen dat wij Helga Steinacker van harte aanbevelen!

Na twee weken zijn we redelijk gewend aan het links rijden. Bijna iedere ochtend stappen we nog wel aan de verkeerde kant in de auto. Dat het stuur rechts zit, lijkt nooit te gaan wennen. Met de jongens gaat het prima. Ze wennen al een beetje aan het leven bij Helga hoewel ze ook vaak met ons mee op pad gaan. Van de veel gehoorde criminaliteit in Johannesburg hebben we gelukkig nog niets gemerkt. Wel aardig wat auto-ongelukjes gezien. Op weg naar Pretoria schoot er een vrachtwagen achter me langs het talud af.

Nou dat was het wel voor deze week. Vanmiddag gaan we met Helga op pad naar de wieg van de beschaving (cradle of humankind). Op pad met je heldin, wat wil je nog meer.

Oh ja het weer is hier goed. Ieder dag tussen de 25 en 30. Graden. Hebben jullie de storm allemaal een beetje doorstaan?

Groeten van de reizigers

(nu nog in het polo-tje maar volgende week hopelijk onderweg in de Defender)

1. Hilde:
    14 november 2010
    Lieve Tyler en Wessel en natuurlijk Sindy en Aswin,

de konijntjes missen jullie (wortels)! Erg leuk om te lezen hoe het met jullie gaat, wat een mooie start van jullie reis! Groeten vanuit Koka! Michel en Hilde
  2. WOUTJE EN GEERT:
    14 november 2010
    SPANNEND AL DIE VERHALEN OVER AUTO'S REGELEN, PERMITS ETC, DAT MAAKT DE REIS STRAKS EXTRA FIJN ALS JE EENMAAL ONDERWEG BENT. EN DAN DIE LEUKE FOTO'S WE GENIETEN VAN JULLIE VRIJE LEVENTJE, WIJZE KEUZE, GA DOOR EN PROBEER IEDERE TE BESEFFEN DAT JE MET EEN LEUKE ONDERNEMING OP PAD BENT, LIEVE KNUFFEL VOOR JULLIE ALLE VIER, OOK VAN GEERT, WOUT
  3. Michiel:
    18 november 2010
    aswin, sindy en de jongens,

mooie verhalen zeg!
    balen van die pallet, maar misschien is dat inmiddels opgelost.
    jullie hebben de ethiopie foto's gezien toch? de reacties waren hier, zoals verwacht, over-enthousiast.

succes en geniet er vooral van!
    ik blijf jullie volgen