Hallo allemaal

7 november 2010 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Eindelijk zijn we dan in Zuid-Afrika. Hier hebben we maanden naar uitgekeken. Het afscheid was moeilijk maar met vijf maanden vrij reizen voor de boeg was het ook wel weer makkelijk. Om 14:30 zijn we afgelopen maandag in Johannesburg geland. We zijn er dus nu een week. We hebben overnacht bij Helga Steinacker. Een kwieke duitse dame van 69 jaar die het grootste deel van haar leven al in Johannesburg woont. Ik kende haar van afgelopen juni toen ik voor het WK voetbal in Zuid-Afrika was. Ze runt hier een B&B en is een schat van een mens. Maakt heerlijk ontbijt, bakt pannekoeken voor de kinderen en doet ook nog eens de was voor ons. Daarnaast heeft ze al een avond op de kinderen gepast zodat Sindy en ik op stap konden. Een prima plek dus, midden in Johannesburg, voor het begin van onze reis.

De eerste dagen zijn we vooral op zoek geweest naar een auto. Op het verlanglijstje staat een Landrover Defender 110, vanwege de ruimte in en op de auto. We zijn van plan om de komende maanden zoveel mogelijk te kamperen. De tent en veel andere spullen zoals autostoeltjes en fietsonderdelen zijn nu op een pallet onderweg naar Zuid-Afrika. Hopelijk kunnen we deze een dezer dagen ophalen van het vliegveld. De zoektocht naar een auto heeft de eerste twee dagen niet veel opgeleverd. Wel een aantal auto’s bekeken maar de meeste zijn te oud, of te duur. De moed begon al een beetje in onze schoenen te zakken totdat afgelopen donderdag het geluk ons toelachte. De eerste auto die we die ochtend bekeken bleek super de luxe (alles zit er op en er aan) en de eigenaar bleek ook nog eens bereid om hem 6 maanden te verhuren in plaats van te verkopen. We hebben nog niet direct ja gezegd aangezien we nog een auto gingen bekijken. Deze stond in een villawijk buiten Pretoria. De eigenaren willen er vanaf voor een zeer redelijke prijs. We hebben een bod uitgebracht en daar denken ze nu nog over na. Er moeten nog wat extra’s worden aangebracht op de auto zoals een roofrack, bulbar, en longerange dieseltank. Dit kost volgens de eigenaren niet zo veel dus hebben we hem maar verteld dat hij het er dan maar zelf op moet laten zetten voor de prijs die we hebben geboden. Gisteren weer geinformeerd maar hij bleek Joods te zijn en dus niet te werken op de sabbat. Hopelijk horen we vandaag meer. We hebben dus twee goede opties nu.

Verder genieten we met volle teugen van alle luxe die Johannesburg te bieden heeft. De kinderen willen iedere dag naar de speeltuin of ze zwemmen bij Helga in het zwembad. We hebben al heerlijk sushi gegeten en boeuf bourguignon. Mijn fiets staat inmiddels bij de workshop voor onderhoud. Helaas is hij woensdag pas klaar. Heb dus nog niet kunnen mountainbiken.

Johannesburg is overigens een onmetelijk grote stad met 6 miljoen inwoners. Pretoria en Johannesburg zijn ongeveer tegen elkaar aan gegroeid en we heben in een week tijd al 700 km gereden zonder echt de stad uit te zijn geweest. Overal vind je enorme malls met heel veel winkels waar echt alles te koop is. Een heel verschil met Addis Ababa waar toch ook 3 miljoen mensen wonen maar waar relatief weinig te krijgen is. De wegen zijn hier in Johannesburg erg goed dankzij het WK afgelopen zomer. Vier jaar lang hebben ze in de file moeten staan omdat overal aan de weg werd gewerkt.

Vandaag rijden we naar Hartbeespoort ten noorwesten van Pretoria. Een watersportplaats net buiten Johannesburg. We gaan naar een backpackers lodge (Helga is erg goed maar niet gek en dus eigenlijk iets te duur). In Hartbeespoort is een leuke dierentuin en het ligt wat dichter bij Petoria waar die auto te koop staat.

Nou dat was het dan voor de eerste keer vanuit Z-Afrika. We zullen proberen om met enige regelmaat een verhaaltje en wat foto’s op de site te zetten.

Rest mij nog te vermelden dat ons huis in Putten momenteel weer vrij is voor verhuur. Dus mochten er nog mensen zijn die graag willen genieten van de prachtige herfst op de Veluwe, laat het ons weten….

Groeten uit een zonovergoten Johannesburg met af en toe een onweersbui,

De reizigers

1. Jorine:
    8 november 2010
    Zoooo, dat klinkt allemaal niet verkeerd! Zie die Helga helemaal voor me, haha. Maar wel lekker om zo de reis te beginnen.
    Trouwens wat is die Wessel gegroeid!
    Ik ga lekker werken tussen de cressjes en eetbare bloemen, zit ik toch een beetje in een warm klimaat met een beetje aparte blommen.
    Liefs
    Moi
  2. Mariet:
    Hallo Sindy en Aswin,
    Met een beetje weemoed naar jullie lege huis in Ethiopië gekeken; mooie herinneringen...
    Gisteren was ik bij Joke en Hans. Hebben we de - nu wel gelukte - video van onze paardentocht in Bale mountains bekeken. Ook filmjes/foto's van jullie prachtige zonen !
    Ik hoop dat jullie een geweldige tijd hebben in Zuid Afrika, het begin klinkt al goed !
    Liefs uit Utrecht
  3. aster, beyene, milko:
    hello Aswin, Sindy...

we all miss you.

the post is all in Dutch,?
  4. anneke en herman demmers:
    dag Aswin en Sindy en tyler en wessel

Wat een mooi avontuur gaan jullie weer aan, we volgen jullie op de site en lezen jullie belevenissen met plezier. Groetjes van ons
  5. iwan:
    Ha Aswin en Sindy,

Leuk om weer nieuwe berichten van jullie te lezen en de start in Zuid-Afrika klinkt heel goed. Als je nog eens iets echt spannend wil doen moet je de hoogste bungee jump ter wereld maken van de Bloukrans Bridge. Deze ligt aan de Garden Route, 40 km ten westen van Plettenberg Bay bij de Tsitsikamma Forest Village Market. Geniet er lekker van daar samen en succes met mountainbiken (wanneer is die mega tocht?)
  6. Tim, Josephine & Teun:
    9 november 2010
    Hoi Aswin, Sindy, Tyler en Wessel,

Vanuit Schipluiden NL een hele goede reis toegewenst!
    Hopelijk gaat dit avontuur jullie bieden wat jullie verwachten.

Hier loopt alles voorspoedig. Teun is 500 gram aangekomen sinds zijn geboorte en volgens de arts is hij kerngezond.
    Een heel tevreden mannetje die prima eet en slaapt en.... poept ;-)

Warme groet van ons
  7. Carola:
    10 november 2010
    Hoi Aswin, Sindy, Tyler en Wessel!

Wat een belevenissen nu alweer in Johannesburg! Ben benieuwd wat jullie allemaal gaan beleven. Gek om de foto's van het lege huis in Koka te zien, maar het nieuwe avontuur begint nu wel!
    We gaan zeker jullie verhalen weer volgen en wie weet komen we jullie nog eens tegen in een ander land!

Groetjes Stephan en Carola
  8. Henk:
    10 november 2010
    Fijne rondreis toegewenst.
    we zullen aan jullie denken als het hier vriest
  9. dini kosse:
    11 november 2010
    Hoi Aswin Sindy en de kids
    Jullie zijn aan een groot avontuur begonnen,wij wensen jullie een heel mooie reis en wij zullen jullie volgen .
    Wij hebben ondervonden hoe leuk het is toen Gerrit en Charlotte in China waren om Zheng op te halen.
    Met Zheng gaat het goed. Hij praat nog niet maar begrijpt heel goed wat je zegt.
    Het is hier op dit moment hondeweer,maar jullie zitten daar de komende maanden beter.
    Geniet van het mooie Zuid Afrika en wij zullen van de foto's genieten.
    groetjes van Herman en Dini
  10. wendy, jeroen, rens, wiep & anouk:
    12 november 2010
    Heee!!!
    Stoer zeg, zo reizen met het hele gezin!
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet ervan!!!!
    xxxx